Hírek

Felfedezés!

Eddig is tudtuk, hogy Csibrák közelében van egy terület, ahol 7-8 millió éves tengeri csigákat, kagylókat lehet találni. Elmentünk felderíteni, hogy pontosan mely rétegek tartalmazzák a valamikori élőlények lenyomatait. A pécsi egyetem geográfus szakértőjének...

Első alkalommal Kiss Vivien geográfus tanár tartott nagyszerű előadást a Kapos-hegyháti Natúrpark helyi termékeiről. A hallgatóság is meglepődött, hogy milyen sok termékről még nem hallottak. Sajnos az energiaválság nem erősíti ezt az iparágat (sem), pedig nagy...

2017-ben jártam először a Hőhne-forrásoknál. Akkoriban egy kis szakértői csapattal készítettük a natúrpark címpályázatot és ehhez rengeteg terepmunkát végeztünk. Érdekeltek bennünket a növény- és állatvilág ritkaságai, a földfelszíni élettelen formakincsek, a geológiai egyediségek…

Összhang a tájbanNatúrparkok Magyarországon A GeoMetodika földrajz szakmódszertani folyóirat (https://geometodika.hu) 2023. évi első lapszámában átfogó jellegű tanulmány jelent meg a natúrparkokról. A cikk az európai és hazai natúrparki mozgalom, valamint a...

Sok önkéntes munkának köszönhetően végre elkészült a kurdi tanösvény, melyet múlt pénteken adtunk át. Az ösvényt teljesítő gyerekek és felnőttek meglepődve tapasztalták, hogy egy okos telefon segítségével mennyi információhoz jutottak. Két kör túrát festettünk fel: a...

Őszi, kellemesen meleg, napsütéses időben zajlott szombaton a geodiverzitás napi túra. A felszáradt tájfelszínen "száraznak" ígérkezett a gyaloglás. Azért sikerült tennünk róla, hogy ne így legyen. Egy hatalmas lösszakadékot keresve és megtalálva megismerkedtünk a...

Tegnap Závodon egy tartalmas mini konferenciát, úgy nevezett műhelymunkát tartottunk "Fachwerk", német gerendaházak a Kapos-hegyháti Natúrpark területén témában. Izgalmas, érdekes előadások hangzottak el.

Natúrparki leg”-ek játékunkhoz kapcsolódóan idén tavasszal egy új, általunk korábban nem ismert homokkőszurdokról kaptunk híradást. Április végén a Gyulaj Zrt. erdészével, Kürti Istvánnal bejártuk a Hársfa-forrás völgyét, ahol a patak mentén több helyszínen, látványos...

A vastag jégkori lösztakaróval fedett hegyháti dombság különleges pontjai azok a mély eróziós völgyek, amelyek alján felszínre bukkan az idősebb, pannon korú homokkő. Ezeken a helyeken betekintést nyerhetünk natúrparki térségünk földtani múltjába. Ilyen geo-örökségi...

Egyesületünk, a Kapos-hegyháti Natúrpark Egyesület, e kis vizesélőhely életképpel járult hozzá az újdombóvári iskola környezetvédelmi hetének szakmai programjához.

Maradjunk még egy kicsit a forrásoknál, amelyek nemritkán több vonatkozásban is részei natúrparki táji örökségünknek Ilyen például a Hőgyész közigazgatási területéhez tartozó Csicsó-pusztán, a hegyháti dombok Kapos völgyre néző peremén fakadó Szentkút. Már a 18....

A lösz kőzethez nemcsak sajátos földtani-felszínalaktani jelenségek kötődnek, hanem a térségben fakadó források jellegét is alapjaiban meghatározza ez a mészben gazdag, törmelékes üledékes kőzet. A Hegyhát területén igazán nagy vízhozamú forrást nem találunk. Sokkal...